परिचयः - सुभाषितम् #10
आरभन्तेऽल्पमेवाज्ञाः कामं व्यग्रा भवन्ति च ।
महारम्भाः कृतधियः तिष्ठन्ति च निराकुलाः ॥
पदविभागः | विवरणम् | प्रतिपदार्थम् | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
आरभन्ते |
आङ् + रभ् + कर्तरि लँट् / प्र.पु / ए.व धातुविवरणम् :- रभ् [रभँ राभस्ये ; भ्वादिः ; आत्मनेपदी ; सकर्मकः ; अनिट्] (to be happy, to be glad) सन्धिविवरणम् :- आरभन्ते + अल्पम् = आरभन्त् + ए + (अ ⇒ ऽ) + ल्पम् [पूर्वरूपसन्धिः ६.१.१०९] = आरभन्तेऽल्पम् |
start | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
अल्पम् | अल्प / पुं / द्वि.वि / ए.व | small | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
एव |
अव्ययम् सन्धिविवरणम् :- एव + अज्ञाः = एव् + (अ + अ ⇒ आ) + ज्ञाः [सवर्णदीर्घसन्धिः ६.१.१०१] = एवाज्ञाः |
only | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
अज्ञाः |
अज्ञ / पुं / प्र.वि / ब.व धातुविवरणम् :- ज्ञा [ज्ञा अवबोधने ; क्र्यादिः ; परस्मैपदी ; सकर्मकः ; अनिट्] (to know, to realize, to understand) पदविवरणम् :- ज्ञा + कर्तरि क = ज्ञ / पुं (= one who knows) समासविवरणम् :- [नञ्तत्पुरुषसमासः] न ज्ञ = अज्ञ / पुं (= one who does not know) |
ignorant people | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
कामम् |
काम / पुं / द्वि.वि / ए.व धातुविवरणम् :- कम् [कमुँ कान्तौ ; भ्वादिः ; आत्मनेपदी ; सकर्मकः ; सेट्] (to love, to desire, to long for) पदविवरणम् :- कम् + घञ् = काम / पुं (= wish, desire) सन्धिविवरणम् :- कामम् + व्यग्राः = काम + (म् ⇒ ं) + व्यग्राः [अनुस्वारसन्धिः ८.३.२३] = कामं व्यग्राः |
the object of desire, the goal | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
व्यग्राः |
व्यग्र / पुं / प्र.वि / ब.व पदविवरणम् :- अग्र / पुं (= chief, principal) वि + अग्र = व्यग्र / पुं (= bewildered, perplexed, distracted) सन्धिविवरणम् :- वि + अग्र = व् + (इ ⇒ य् + अ) + ग्र [यण्सन्धिः ६.१.७७] = व्यग्र व्यग्राः + भवन्ति = व्यग्र् + आ + (: ⇒ x) + भवन्ति [विसर्गलोपसन्धिः] = व्यग्रा भवन्ति |
bewildered, perplexed, distracted | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
भवन्ति |
भू + कर्तरि लँट् / प्र.पु / ब.व धातुविवरणम् :- भू [भू सत्तायाम् ; भ्वादिः ; परस्मैपदी ; अकर्मकः ; सेट्] (to exist, to become, to be, to happen) |
become | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
च | अव्ययम् | and | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
महारम्भाः |
महारम्भ / पुं / प्र.वि / ब.व धातुविवरणम् :- रभ् [रभँ राभस्ये ; भ्वादिः ; आत्मनेपदी ; सकर्मकः ; अनिट्] (to be happy, to be glad) पदविवरणम् :- महत् / पुं (= great, incomprehensible) आङ् + रभ् + घञ् = आरम्भ / पुं (= a beginning, a start) समासविवरणम् :- [बहुव्रीहिसमासः] महान् आरम्भः यस्य, सः महारम्भः (= one who starts big) |
one who starts big बहुव्रीहिसमासे कर्मधारयसमासे च लिङ्गत्रये अपि महत्-शब्दस्य आत्वम् भवति ।
More info |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
कृतधियः |
कृतधी / स्त्री / प्र.वि / ब.व धातुविवरणम् :- कृ [डुकृञ् करणे ; तनादिः ; उभयपदी ; सकर्मकः ; अनिट्] (to do, to act, to make) ध्यै [ध्यै चिन्तायाम् ; भ्वादिः ; परस्मैपदी ; सकर्मकः ; अनिट्] (to think, to meditate, to recollect, to concentrate upon) पदविवरणम् :- कृ + क्त = कृत / पुं & नपुं (= done) ध्यै + भावे क्विप् संप्रसारणञ्च = धी / स्त्री (= understanding, intellect) समासविवरणम् :- [बहुव्रीहिसमासः] कृता धीः यासां ताः कृतधियः (= one who has understanding [the wise])
|
the wise | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
तिष्ठन्ति |
स्था + कर्तरि लँट् / प्र.पु / ब.व धातुविवरणम् :- स्था [ष्ठा गतिनिवृत्तौ ; भ्वादिः ; परस्मैपदी ; अकर्मकः ; अनिट्] (to stay, to stand) |
stand | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
च | अव्ययम् | and | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
निराकुलाः |
निराकुल / पुं / प्र.वि / ब.व धातुविवरणम् :- कुल् [कुलँ संस्त्याने बन्धुषु च ; भ्वादिः ; परस्मैपदी ; अकर्मकः ; सेट्] (to collect, to gather, to treat equally, to treat like family) पदविवरणम् :- निर् + आङ् + कुल् + क = निराकुल / पुं (= not confounded, confused, agitated, disordered) |
calm, steady, unperplexed, unconfused |
अन्वयः (Prose order) | तात्पर्यम् (Purport) |
---|---|
(यद्यपि) अज्ञाः अल्पम् एव आरभन्ते, कामं व्यग्रा भवन्ति च । |
(Even though) the ignorant start in a small way, they get distracted from the goal (the object of desire). |
(परन्तु) कृतधियः महारम्भाः (कुर्वन्ति), (तथापि) निराकुलाः तिष्ठन्ति च । |
(But), the wise men, who start big, (even then) stand steady, unconfused. |
Comments
Post a Comment